Steeds vaker is er aandacht voor de inhoud van websites, de content. En terecht. Hoe waardevoller je content, hoe beter je beoordeeld wordt door Google zelf. En dat is iets wat elke ondernemer triggert. Want hoe beter je website scoort, hoe meer kans op bezoekers, hoe meer kans op nieuwe klanten. Daarom komt er steeds meer aandacht voor de online kansen binnen de accountantsbranche.
Voor wie is dit onderzoek geschreven?
Ben jij een accountant en ben je er klaar voor om te groeien met je accountantskantoor? Dan is het de hoogste tijd om waardevolle content te creëren, zodat potentiële klanten je expertise kunnen proeven.
Wat het lezen van dit onderzoek je oplevert?
- Inzichten + trends op het gebied van de accountantsbranche (top 30 in beeld gebracht)
- Overzicht van online kansen van je accountantskantoor
- Nieuwe uitdagingen voor het verbeteren en uitbreiden van je marketingstrategie
In dit onderzoek kom je meer te weten over content (SEO) en advertenties (SEA). En dat natuurlijk met de focus op de accountantsbranche.
Accountancy & online marketing
Wij zijn er nog steeds van overtuigd dat online marketing voor een accountantskantoor werkt. Zo zijn we de afgelopen jaren voor verschillende accountantskantoren aan de slag geweest, waaronder KPMG. Er is ontzettend veel potentieel en er zijn heel veel kansen om de online zichtbaarheid te vergroten. Veel accountantskantoren maken hier nog steeds te weinig gebruik van.
Hieronder vind je een aantal relevante zoekwoorden voor accountantskantoren. Bijvoorbeeld het zoekwoord ‘fiscaal advies’:
- Per maand wordt er in Nederland gemiddeld 320x gezocht op bovenstaande zoekwoord
Om een nog beter beeld te krijgen van het zoekvolume binnen de accountantsbranche, laten we nog een aantal zoekwoorden zien:
In het bovenstaande overzicht valt op dat er zowel naar de diensten van en naar accountant in het algemeen wordt gezocht. Naast de algemene zoekwoorden is het advies om ook op de diensten zichtbaar te zijn.
Speciaal voor jou hebben we 10 relevante zoekwoorden in de accountancybranche opgezocht. Naast deze zoekwoorden zijn er nog veel meer accountant-gerelateerde zoekwoorden in omloop waar mensen op googelen. Wil je meer informatie ontvangen over relevante zoekwoorden? Neem dan contact met ons op.
Een samenwerking met Search Signals levert de volgende voordelen op:
Vraag een gratis consult aan om verbeterpunten op de korte termijn aan te pakken. Wij zorgen ervoor dat de verbeteringen meetbaar zijn, zo kun je direct het resultaat van onze inspanningen zien.
SEO vindbaarheid top 30 accountantskantoren in Nederland
Hoe doen de top 30 accountantskantoren van Nederland het in 2023? Jaarlijks wordt er door accountancyvanmorgen.nl een lijst gemaakt van de top accountantskantoren van Nederland. Aan de hand van deze lijst hebben we weer een overzicht gemaakt van de top 30.
Onder de tabellen worden een aantal belangrijke termen uitgelegd.
Bron: Majestic (Februari 2023) / SEMrush (Februari 2023/2022)
Belangrijke termen
- Traffic (verkeer):
Dit is een indicatie van het maandelijkse verkeer vanuit de niet-betaalde (SEO) zoekresultaten (= dus exclusief betaald verkeer via bv. Google Ads)Let op: dit is een indicator. In de praktijk blijkt dat het totale verkeer vanuit de niet-betaalde (SEO) zoekresultaten 2-4x hoger kan liggen. Desondanks is het een interessante statistiek puur vanuit het vergelijken van de prestaties van accountantskantoor A met accountantskantoor B.
- % merknaam zoekwoorden:
Het percentage van hoe vaak een zoekwoord met merknaam/bedrijfsnaam wordt verbonden. Bijv. Online marketing Search Signals
- % niet-merknaam zoekwoorden:
Het percentage van het verkeer op zoekwoorden zonder merknaam. Bijv. alleen: online marketing
- Domeinkracht (trustflow):
Indicatie van domeinkracht. In een schaal van 0-100 wordt de autoriteit van de website weergeven. 0 = totaal niet autoritair. 100 = zeer autoritair
- Verwijzende domeinen:
Hoeveel externe websites verwijzen naar een specifiek accountantskantoor
Traffic 2023 versus 2022
Als we kijken naar de groei qua traffic, dan is het interessant om in te zoomen op de kantoren buiten de ‘grote vier’. Deze website zijn voornamelijk beïnvloedt op merknaam zoekwoorden. We kijken daarom naar de top vijf buiten deze bedrijven om. Zie hieronder de vijf grootste stijgers:
- Alfa (+9,0K traffic)
- De Jong & Laan (+6,6K traffic)
- Baker Tilly (+2,8K traffic)
- Flynth (+2,5K traffic)
- Countus (+2,4K traffic)
We zien dat er een duidelijke winnaar is: Alfa. We pikken twee kantoren eruit om verder op in te zoomen. Naast Alfa zullen we ook kijken naar De Jong & Laan.
Top 10 pagina’s van Alfa.nl in Nederland
Hieronder vind je het overzicht van de pagina’s die voor de meeste traffic scoren voor Alfa.nl in 2023. Daarnaast zie je ook wat de traffic in 2022 is voor deze pagina’s.
- De homepage heeft de grootste groei doorgemaakt
- Daarnaast valt op dat meer dan de helft van de top 10 pagina’s gerelateerd zijn aan het merk van Alfa
- Daarnaast zien we ook vier pagina’s die niet-merknaam georiënteerd zijn → Dit zijn zeer interessante pagina’s om zichtbaarheid op te zijn in Google.nl
We zien dat Alfa.nl is gegroeid qua traffic, maar dit komt grotendeels door merknaam gerelateerde zoekopdrachten waar meer op gezocht wordt. Als voorbeeld zien we hier de top 10 zoekwoorden van EY.com in vergelijking met 2022:
- Zoals we in het bovenstaande overzicht zien wordt er flink meer gezocht op merknaam + locaties
- Daarnaast zien we ook dat de top 10 wordt gecomplementeerd door drie interessante niet-merknaam zoekwoorden
- Alfa had op deze zoekwoorden in 2022 nog geen nummer 1 positie + in 2023 wordt er meer op gezocht = goede groei gerealiseerd
Top 10 pagina’s De Jong & Laan
Hieronder het overzicht van de andere grote stijger: De Jong & Laan.
- Hier zien we dat de homepage ook voor een groot gedeelte van de groei heeft gezorgd
- Echter zien we veel nieuwsartikelen terug in de top 10 best presterende pagina’s
- Jong & Laan is flink gegroeid op niet-merknaam zoekwoorden
- T.o.v. vorig jaar heeft Jong & Laan een goede groei doorgemaakt
- Ze hebben goede posities in Google.nl op zoekwoorden waar maandelijks veel op wordt opgezocht
- Wat ook opvalt is dat ze hiervoor blogartikelen als pagetype gebruiken om dit resultaat te behalen
- Een groot deel van zijn traffic verkrijgt Jonglaan.nl door te scoren op niet-merknaam zoekwoorden
Alfa vs Jong & Laan
We zien dus dat Alfa voornamelijk is gestegen door een grotere naamsbekendheid (meer maandelijks zoekvolume op merknaam zoekwoorden) en ook gedeeltelijk door beter te scoren op niet-merknaam zoekwoorden. Jong & Laan is voornamelijk gestegen door beter te scoren op niet-merknaam zoekwoorden. We zien dit ook terug in de merknaam vs niet-merknaam verhouding:
- Alfa is voor meer dan 50% afhankelijk van merknaam zoekwoorden
- De Jong & Laan zijn een stuk minder afhankelijk van hun naamsbekendheid en zijn grotendeels vindbaar op niet-merknaam zoekwoorden
Allebei de situaties zijn positief, echter adviseren we altijd om goed vindbaar te worden op niet-merknaam zoekwoorden. Dit kan zeer veel opleveren. Dit rekenen we hieronder verder uit.
Wat levert stijging in (organisch) verkeer aan potentiële omzet op?
Bezoekers naar je website trekken is een ding, maar uiteindelijk draait het om de bezoekers die klant worden. We hebben ook dit jaar weer een ROI-scenario geschetst waarbij we laten zien wat de potentiële omzet is vanuit de online zoekvraag. We rekenen daarom uit wat een bepaald aantal extra bezoekers naar je website kan opleveren. We berekenen dit voor 2.500, 5.000 & 10.000 extra bezoekers.
Voor de berekening hebben we de volgende factoren meegenomen:
- Het aantal potentiële bezoekers
- Conversieratio van 2% (Gemiddelde conversieratio bij B2B voor leads)
- 1 op de 4 leads worden klant
- Gemiddelde omzetgrootte van €2.500 & €5.000
- Potentiële omzet per maand
- Potentiële omzet per jaar
Bovenstaande berekeningen laten zien wat de potentiële omzet kan zijn voor de website van je kantoor. De ROI scenario’s zijn gebaseerd op gemiddelden, maar geeft een helder beeld van de mogelijke omzet die gehaald kan worden met behulp van online vindbaarheid.
Google Analytics 4: resultaten meten met de juiste tracking
Het is belangrijk dat je de resultaten van je online inspanning goed meet. Veel website hebben op dit moment Google Universal Analytics op hun website lopen. Het is belangrijk om te weten dat Google hier vanaf juni 2023 mee stopt en overstapt naar de nieuwe versie van hun platform: Google Analytics 4. Veel websites hebben dit nog niet ingesteld. Wij kunnen je hier ook bij helpen. Wil je hier meer over weten? Dan staan wij voor je klaar.
Zo bereik je alle doelgroepen in de accountantsbranche
Ontdek welke route je klanten afleggen en wat hen tijdens de reis bezig houdt. Vaak wordt vooral gefocust op het binnenslepen van de klanten, terwijl er nog meer belangrijke fases zijn waarin je de klanten van dienst kunt zijn.
Google heeft een handig model om de kenmerken en behoeften van de doelgroepen inzichtelijk te maken: het SEE-THINK-DO-CARE model.
SEE, THINK, DO AND CARE
De reis van je klant – ook wel de customer journey genoemd – in kaart brengen, dat kan heel eenvoudig met het SEE-THINK-DO-CARE model van Google. De potentiële klant is nu op zoek naar een bepaalde dienst van jou als accountant zijnde. Hoe kun je handig op de verschillende fases inspelen?
- SEE-fase:
De doelgroep is zich nog niet bewust van een probleem/uitdaging. Het eerste contactmoment vindt plaats.
- THINK-fase:
De doelgroep beseft dat er een behoefte is en zoekt actief informatie op (oriëntatiefase).
- DO-fase:
De doelgroep vergelijkt ook andere partijen en hakt uiteindelijk een knoop door (beslissingsfase). De bezoeker wordt een klant.
- CARE-fase:
In deze fase maak je van de huidige klant een terugkerende klant. Het behouden van klanten en ‘nazorg’ staat centraal.
Hoeveel tijd iemand nodig heeft voor één van deze vier fases hangt natuurlijk af per persoon, maar ook per branche. Bij e-commerce duurt de reis van een klant gemiddeld korter dan bij de customer journey van B2B. Als dienstverlenend bedrijf zul je dus specifieke content moeten creëren.
Wanneer je specifieke content gaat schrijven, dan is het belangrijk dat je relevante informatie voor de doelgroep creëert. Iemand die op zoek is naar fiscaal advies heeft andere informatie nodig dan iemand die een accountant zoekt voor zijn jaarrekeningen.
Waar kun je starten: Google Ads of SEO?
Zowel Google Ads als SEO werkt goed om online meer klanten aan te trekken. Maar waar begin je mee en wat is handig voor een accountantskantoor? Goed nieuws: het één sluit het ander niet uit. Zo kun je zowel met Google Ads als met SEO actief aan de slag gaan. Tegelijkertijd.
Wil je zo snel mogelijk bovenaan staan in Google.nl, dan is Google Ads (SEA) een goede manier om dit doel te realiseren. Houd wel in gedachten dat dit voor de korte termijn is en dat je altijd betaalt per klik, ook wel de CPC (cost per click). Je betaalt zodra iemand op je advertentie klikt. Staar je hier niet blind op puur de kosten voor een klik, maar kijk ook naar wat een nieuwe klant gemiddeld oplevert.
Wanneer je onderzoek hebt gedaan naar de informatiebehoefte en naar het maandelijkse zoekvolume hiervan, dan kun je aan de slag met SEO. Het verbeteren van de organische (SEO) vindbaarheid is van een aantal factoren afhankelijk, waaronder hoe waardevol de content is. Een groot voordeel is dat SEO zowel voor de korte als de langere termijn werkt. Dat maakt een goede content strategie juist aantrekkelijk.
Tip: wij helpen je graag verder in het uitdenken van de beste online marketing strategie voor je accountantskantoor. Zowel voor SEA als SEO kun je vrijblijvend content met ons opnemen.
Voordelen en nadelen van Google Ads
Voordelen en nadelen van SEO
Is SEA een concurrent van SEO? Soms wordt dat wel gedacht, maar het mooie is dat SEA en SEO prima samengaan en elkaar perfect aanvullen. Met SEA ben je voornamelijk bezig met de DO-fase, terwijl je met SEO alle fases van het SEE-THINK-DO-Care model kunt doorlopen. Al dan niet met een langere aanlooptijd.
Hoger scoren in Google als accountantskantoor? Dit mag je van ons verwachten!
Uiteindelijk – het liefst zo snel mogelijk – wil je groeien, meer klanten aantrekken met je website en een betrouwbare bron van informatie zijn voor potentiële klanten. Je weet inmiddels wat SEA en SEO je accountantskantoor kan opleveren. Maar hoe nu verder?
Wij hebben jarenlange ervaring op het gebied van SEA en SEO en denken graag met je mee over de online marketing strategie van je accountantskantoor. Search Signals bestaat inmiddels ruim 7 jaar. Met onze online marketeers en (SEO) content specialisten aan boord weten wij elke onderneming tot groei en bloei te laten komen. Hier lees je onze cases.
Wij weten alle ins en outs van zowel Google Ads als SEO. Heel handig natuurlijk, maar wat Search Signals extra sterk maakt, is dat er meegedacht wordt met de ondernemer. Wat levert het accountantskantoor het meest geld op en op welke manier?
Dit zijn de voordelen van een samenwerking met Search Signals:
Vraag nu een gratis consult aan en ontdek wat de kansen zijn voor je accountantskantoor. Wij denken graag mee en kijken tijdens het gratis consult naar de verbeterpunten op korte termijn. Na het toepassen van deze verbeterpunten, meten we direct het resultaat. Zo kun je eenvoudig het effect én het nut ervaren van een werkende Google Ads en SEO strategie.
Bronnenlijst
- SEMrush; https://www.semrush.com/
- Majestic;
- Accountancyvanmorgen.nl; https://www.accountancyvanmorgen.nl/av-top-50-2022/